Sommar i skärgården + Laxloppet 2012

Oaktiv? alltid, ofta, ibland eller sällan. jaja, Vi passade på att hyra stuga ute på Junkön innan årets upplaga av laxloppet gick av stapel. 
 
For ut i torsdag, provsprang banan i 5.00/km tempo. Tyckte kroppen kändes bra. Var ju inte bara där för att träna på banan, utan vi tog "riktig" semester och lämnade altan jobbet hemma. 
 
 
Fredag var mest en chill dag, gled runt badade bastu och i havet. 
 
 
Laxloppet. Började att spöregna på morgonen, jaha kul detta blir då... Som tur slutade det en stund före start. Kroppen var inte alls jättepigg, men ändå helt okej. Kände inte av något speciellt. Kanske att den blöta sanden kommer att bli en fördel?
 
Starten gick och jag ville väll pröva en annan taktik, för första km är lättlöpt drog en snabb start sen sprang jag lätt första 1.5 km. Mikael Berg sa att han var tvungen att släppa lite eftersom han höll på gå över tröskeln. Ja kan nog säga efteråt att jag kanske hade gjort det också, men för tillfället så kändes det inte.. 
 
Första km gick på 3.13, andra på 3,17 och tredje på 3.30. Det är slutet på 3.e som det mer obanade partiet kommer. sen vid 3.2 till 4.4 är det väldigt mycket sand. 
 
Började känna av kroppen vid 3 km passeringen. Och märkte att både Berg mikael Andresson var starka. Så fick släppa lite in på sanden. Sprang sand km på 4.00. Hade dock tappat ca 100-120 meter på Berg och Andresson. Grävde bara gropar i sanden och kändes tyvärr som att jag stod stilla.. 
 
Såg inte av dem så mycket mer under loppet, min 3:e plats var ändå rätt ohotad. Sprang in på en tid på 22.14(+-2sek) Vilket gjorde att jag blev ca 1 minut efter Berg. Fick en snitt fart på 3.39/ km. hade 3.30  i fjol. 
 
Resultat
 
Märks att jag inte har sprungit så många löptävlingar, har farten men inte hårdheten i löpningen. Funderar på att börja köra mer seriöst löpning på sommaren. Jag är ju seriös med orientering och löpning allmänt, men för att bli bra så är det grenspecifikt man måste träna. Hur man än vänder och vrider på detta verkar slutsatsen bli något sånär samma. 
 
Kan ju hålla igång med alla de andra idrotter/ tränings alternativ som cykel, rullskidor, paddling. Dock saknas det något i löpningen..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0