Novus Videoblogg

Vi passade på att ta med oss GoPron på cykel/ återhämtningpasset.

For och sprang med bror och hund efter, blev 37 minuter.

Bilder Matsdal 012

Då jag inte hunnit klippt klart videobloggen från fjäll semestern än så får ni nöja er med bilder!

Inresan i dalen!

Passade på att fiska på kvällen, tyvärr resulterade det bara i ett bortkastat drag..

Jogging pass med pappa (1.10) riktigt skön led med spångar och fin fjällstig som "syns" på bilden.

Fjällpromenix!

Mer fiske, resultat 1 harr ca 1.2 kg, 2 Öringar ca 30 cm, samt lite andra småfiskar som åkte tillbaka!

Kan nog inte bli så mycket finare bild över dalen. Från mitt stabila 1.25 pass med mycket uppför och utför!

Litet är bra

Krafttrampet

Då har man gjort sin tävlings premiär på cykel. Detta gjordes i Skellefte och på en bana som var 90 km, enligt de flesta var den ca 1.5 km kortare.

Jag åkte med Peter dit och hem. Hade inga aning om hur eller vad jag skulle göra. Cykla sträckan förstod jag ju att jag skulle göra (smartare än så är jag).

Kom dit anmälde mig, bytte om och tejpade knät. Gör det väll mest för att det har blivit en rutin sen känns det lite bättre mentalt. Uppvärmning är något man knappt gör, känner på cykeln. Pumpar däcken ser till så allt fungerar samt se till att man har någon med proviant med sig.

Starten gick, tempot var väldigt avslappnat kände mest som uppvärminig första kilometern. Kanske är god anda inom cykelvärlden att ta det lite lungt i början i fall någon får problem i starten?

Kartan

Man cyklade medsols. Bra backe första milen, sen rätt så många stigningar under hela loppet. Sen lång stigning från Kåge över åsen som man åker över innan man kommer in i skellefte(på e4) fast man tar den på ett lite flackare ställe.

Gjordes en massa småryck då och då. Låg dock alltid med bra och hade inga problem att hänga med. Gick fort ibland sen sänktes tempot. Men man hade inte så hög puls så att man kunde prata med klubbkompisarna hela tiden. Sen blev det ryck för att se vilka som inte orkade hänga med.

Ibland var tempot mer än behagligt och kändes nästan som ett A1 pass!

Fram till Kåge hade vi blivit en tätklunga på ca 15-20 personer. Så det var ju bara köra på, när 10 km skylten kom upp märktes det att det ryckte till i benen på folk, och vid 5 km skylten var det ännu värre.

Kom in på sista rakan i stor klungan, och kan säga att mina ben har inte kännt av den mängden syra som den fick idag på väldigt länge (kanske aldrig tidigare) man satt och gav allt man hade för att ha så hög fart som möjligt. Slutar på en stabil 7:e plats, känns inte alls surt på något sätt. Var enomrt lärorikt att vara med.

Sen mat och dusch innan det bar av hemmåt.

Poor Boyz Prod: A Collection of individuals

We'll be coming back

cykeltur

Idag så "lurade" jag ut jossan på ett mtb pass. Var mycket snack om att hon inte kunde cykla stigar, visade sig att hon klarade det utan problem.

Vi körde ut till hertsöträsk och letade lite nya stigar som jag inte hade kört förut. Blev lite svängar fram och tillbaka, men vi körde i 2 h. Själv cyklade man både till och från ormberget så fick 2.20.

Kände mig lite sliten i kroppen, får bli en tidig kväll idag.

Vi packar nog bilen och åker till Fjällen imorgon, så då kommer väll bloggen vara lite nere för tillfället då. Återkommer på troligen tidigast på fredag.

Min leksak : )

Sunday

Gårdagens träning blev ju självklart av.

Först paddlade jag med syster ca 7.5 km. Märks att man använder "fel" muskelgrupper, eller dom man är för lat att använda i vanliga fall.

Sen bar det av ut till Örarna för myrfotboll aka rugby. Så vi blev ca 24 personer som kom och deltog. Har fått anklagelser om att man som orienterare inte hittade till myren... Dock svårt utan karta samt att man aldrig hade varit där tidigare.

Kördes 4 matcher 10 minuter styck. Första matchen öppnade ju alla stenhårt och när alla flåsade och pustade så hade det bara gått 2.5 minut... Sen sänktes tempot lite, men man fick verkligen kämpa för att försvara samt ta sig någon stans på myren.

Mitt lag vann första, följt av 2 förluster, vann i alla fall B-finalen (viktigt).

In i bilarna och ut till vattnet för att tvätta av kläderna och bli av med den myr man lyckats fått med sig. Blev tacklad och nerbrottad så hade fått huvudet upp och ner i myren och myrvatten i näsan...

Brutalast var nog när Petra blev armbågad på näsan, klockren träff. Tur så klarade sig hon bra, bara smärta som hon fick stå ut med resten av dagen.

Efter badet så for vi hem till Lovisa för badtunna och bastu bad. Skönt att få värma upp kroppen efter att ha badat i myren väldigt länge..

Slask, retro, shred mm

Slöseri med öl

Måste ju ha tagit några försök att få till alla passningar.......

Wizard of Aus

Ni vet vad ni får, sköna cykelrullar med skönt flow!

Sommar i skärgården + Laxloppet 2012

Oaktiv? alltid, ofta, ibland eller sällan. jaja, Vi passade på att hyra stuga ute på Junkön innan årets upplaga av laxloppet gick av stapel.

For ut i torsdag, provsprang banan i 5.00/km tempo. Tyckte kroppen kändes bra. Var ju inte bara där för att träna på banan, utan vi tog "riktig" semester och lämnade altan jobbet hemma.

Fredag var mest en chill dag, gled runt badade bastu och i havet.

Laxloppet. Började att spöregna på morgonen, jaha kul detta blir då... Som tur slutade det en stund före start. Kroppen var inte alls jättepigg, men ändå helt okej. Kände inte av något speciellt. Kanske att den blöta sanden kommer att bli en fördel?

Starten gick och jag ville väll pröva en annan taktik, för första km är lättlöpt drog en snabb start sen sprang jag lätt första 1.5 km. Mikael Berg sa att han var tvungen att släppa lite eftersom han höll på gå över tröskeln. Ja kan nog säga efteråt att jag kanske hade gjort det också, men för tillfället så kändes det inte..

Första km gick på 3.13, andra på 3,17 och tredje på 3.30. Det är slutet på 3.e som det mer obanade partiet kommer. sen vid 3.2 till 4.4 är det väldigt mycket sand.

Började känna av kroppen vid 3 km passeringen. Och märkte att både Berg mikael Andresson var starka. Så fick släppa lite in på sanden. Sprang sand km på 4.00. Hade dock tappat ca 100-120 meter på Berg och Andresson. Grävde bara gropar i sanden och kändes tyvärr som att jag stod stilla..

Såg inte av dem så mycket mer under loppet, min 3:e plats var ändå rätt ohotad. Sprang in på en tid på 22.14(+-2sek) Vilket gjorde att jag blev ca 1 minut efter Berg. Fick en snitt fart på 3.39/ km. hade 3.30  i fjol.

Resultat

Märks att jag inte har sprungit så många löptävlingar, har farten men inte hårdheten i löpningen. Funderar på att börja köra mer seriöst löpning på sommaren. Jag är ju seriös med orientering och löpning allmänt, men för att bli bra så är det grenspecifikt man måste träna. Hur man än vänder och vrider på detta verkar slutsatsen bli något sånär samma.

Kan ju hålla igång med alla de andra idrotter/ tränings alternativ som cykel, rullskidor, paddling. Dock saknas det något i löpningen..

Skruvar, skruvar och åter skruvar..

De två senaste dagarna har jag varit ute och byggt på altanen i stort sett från 9-15. Vi är snart klara för i år dock, ska bara upp med räcket och taket.

Tro bara inte därför att jag har slutat träna.!!
I måndags körde jag först ett mtb pass, lyckades ramla på det minst svåra stället... Blev lite öm i ryggen efter där sadeln träffade.
Sen styrde jag och Lundholm Måttsund-Kallax rundan orken var mycket bättre nu. Känns att man har stakat långa pass på senaste tiden.

Igår efter altan jobbet åkte man till Pite för ännu en OL träning. Var på Havsbads heden, snabb bana med många kontroller och riktnings ändring.

Banan var 6.8 km, hade en tid på 31.55. Höll en hastighet på 4.12 min/km (sträckan jag sprang och inte den längs sträcket).

Någon hade lämnat och slagit sönder en tv vid starten...

Alla piteås träningar har skett på små skärmar 15x15 cm. Gör orienteringen lite svårare, men ibland sitter skärmarna rätt högt och då spelar det ingen roll.

Idag är det en vilodag, men var och kastade av mig lite på heden. Har inte spelat discgolf på hela sommaren, allt för att spara knät. Det är kul, men SM och BAMM är roligare!!

Level1 - Sunny

Trailer: Sunny - Freeride

Frågan är ju varför detta inte fungerar längre.....?

Myrar är blöta

Om det fortfarande bara går rykten om att myrar är blöta, så kan jag efter dagens pass intyga att det verkligen stämmer!

Planen idag var någon form av A3 eller lite hårdare träning. Så blev att damma av stavgångs stavarna och bege sig ut i vildmarken eller ormberget..

Körde först 4 stig intervaller, höll A2-A2+. Varje intervall tog mellan 2 och 4 minuter, men fick hjärtat att slå en del extra slag.

Mitt skoval för dagen kan ju också diskuteras, för vanliga löparskor fungerar inte så bra på blöta hällar, stenar och rötter... Stog på benen hela tiden!
Sen bar det av till Ormbergs myren för 7+14 minuters jogg med stavar. Körde i ungefär samm pulszoner som på stigintervallerna.

Något att se fram imot

skit dag

Vad göra när vädret inte är bra? joo passa på att ta en vilodag och ta det lugnt.

Cykeln är väldigt snart klar. saknar bromsar som jag ska få köpa nästa vecka efter han har luftat och fyllt på olja i dom. Sen måste jag få tag på en 9dels växelreglage.

rätt fet trailer..

Trailer: The Dream Factory - Freeride

det kallas musik

Träning valls

Måndag: blev det dubbla pass först 120 minuter mtb med Lundholm och en av hans polare. Riktigt kul, drog dock en spång vurpa igen... Andra passet var 180 minuter a1 rk, vi åkte runt måttsund och kallax. Väggade rätt fint efter 2.30, men blev aldrig några problem utan kunde fortsätta köra i rätt bra tempo.

tisdag: bra träning i piteå, de får en massa + i kanten för att styra upp träningar på sommaren. Hade lyckats med banläggningen denna gången.

Sträcktider kan fås vid intresse.. Hade en tid på 45 minuter och 16 sekunder på denna bana. Slog Larson vilket var det "viktigaste" med hela träningen.. Lyckas bra med banas svåraste kontroll (nr10). Sprang på bra med kontakt med kartan. valde att ta branten uppifrån vilket underlättade kontrolltagningen.

Passade på att bada i sjön vid målet. Första gången det har varit skön badtemperatur..

Nu i eftermiddag så blev det pass nummer två. ett stakpass med lundholmarn. Körde Rutvik-Gamelstan-Gäddvik-Bergnäset sen via stan hem. tog 130 minuter.

Från rullningen i Lördags..

kort dirt film från RedBull

För er som mig, som inte kan få nog av välgjorda cykelfilmer. Och RedBull är väll inte kände för att snåla med kamerautrustning.

låååånga intervaller.

Dagen har rullat från det ena till det andra. Började med att gå med hunden på morgonen, samt svänga förbi konsum och hämta ett styrlager.

Åt frukost, bytte om till träningskläder och cyklade ut till Karlsvik för intrevaller med Larson. Tyvärr så hade det blivit ett missförstånd jag trodde jag hade sagt halv 11, och Larson hade läst 11. Detta skapar en div på 30 min till Larson fördel?

Skit samma så länge intervallerna blir av så är det ju lugnt.

Skulle köra 6-8 minuters eller ca 2 km och antalet var obestämt innan.

1: tid:6.44   sträcka:1.89   medelfart:3.34   medelpuls:167
2: tid:7.21   sträcka:2.02   medelfart:3.38   medelpuls:171
3: tid:7.19   sträcka:1.96   medelfart:3.44   medelpuls:169
4: tid:9.13   sträcka:2.46   medelfart:3.45   medelpuls:170

blev 4 st intervaller i ordning som vi körde dem. Vi körde spontana intervall sträckor, att den som drar väljer på känsla väg på alla stigar som finns. Vid skarpa kurvor sa man till eller visade med handen.

Riktigt bra intervaller, sprang på bra men kunde behålla tekniken utan att man ska ge allt vad man f**king har att ge.. Styr gärna upp några fler intervaller som dessa, hojta till om ni vill köra.

För Karlsvik är rätt så perfekt med mycket småhöjder upp och ner. Inga rötter eller stenar att stuka fötterna på, samt är det lite sand som på laxloppet som går nästa Lördag (21.a).

Om det ska klagas på uppvärmning och nerjoggen så cyklade jag hem också, så fick varva ner och bli av med den stumhet jag fått av intervallerna.

Behöver ju bara ett garage..

Några bilder från Jukola 012

gör jag egentligen..

Först hetsar man som f*n för att få tillbaka bloggen, men vad gör man sen.. Skiter fullständigt i att blogga, förtaskigt!

Torsdag blev det ett 180 minuters RK A1 pass med panda och lite andra artister i lurarna. Körde ut till världens ände i lövskär sen genom stan till mjölkudden och via universitetet hem.

Har i alla fall sprungit Vittjärvs 2-dagars. Vann både medeln och lången, kan väll utan att ljuga säga att det bara var jag som var i form.

Inte för att vara negativ.. joo nu ska jag vara det, banorna var under all kritik. Kan inte påstå att de skulle komma upp i elit nivå någon dag i veckan under alla år som jorden fortfarande kommer existera. När det finns ett tekniskt aka svårt partie på kartan och så använder man ca 5 % av det området. blir ju inte det speciellt kul.

Splits medel: Dag 1

Splits lång: Dag 2

Efter första dagen så styrde jag och Lundholm upp ett RK A1 pass (1.30), för att det kändes som en fin dag för rullskidor. Samt efter lången så hade jag med mig racern och cyklade avan sidan hem(1.40).

Har haft besök av ex antal igelkottar på tomten. Bjöd en på kattens brukmat (som inte katten längre ville ha)

Downhill back in the days

6.29 rent nöje !!

Chillmusik

Cykeln

Var ett tag sen jag redovisade något slags framgång med uppdateringen av min HT (Hard Tail, för er som inte är cykelnörd).

Nu är då all färg borta, skönt det känns. Borde igentligen ha gjort det från början, är alltid smartare i efterhand.

Så nu sitter det 1/9 på cykeln. Ramen vägde i slutändan 1940gram (med vevlager) vilket var ca 80 gram lättare än med färgen och lite V-broms fästen mm. Nu sitter XT bakväxeln där och nästan alla vajerhöljen. Har ju bara över 5.5 meter vajerhölje kvar..

Har beställt kedja (LX), styrlager, bromsbelägg. Så nu saknas egentligen bara vajer, växelreglage, en ny frambroms, styre och olja i bromsen.

Saker som eventuellt kommer införskaffas är Barends, nya handtag och ett nytt framhjul...

Gjort ett fulmek på sadelstolpen. För stoplen var 26.8mm, sadelstoplsröret 27.2. Detta har orsakat ett knarr från sadelstoplen... detta fixade jag genom att köpa en shims (som gör röret mindre). Fanns inga som bara var 0.4 mm. Så slipade ner både shimsen och sadelstolpen tills det passade bra. Och nu knarrar det igenting från den!!

2 Juli 012

Igår så bestod dagen av två träningar. Först ett MTB pass på ormberget, kände mig riktigt kvick på cykeln. Kanske att börjar bli van att cykla.

Körde lite på de nya elit spåren, man skulle kunna få till en riktigt bra mtb tävling om man vill.

På eftermiddan/ kvällen bar det av till Pite för OL träning. Kan ju meddela att träningsvärken i vaderna satt i rätt bra då och gör det fortfarande...

Kartan, är lite fel här och där. Höjderna är dock "lika fina som på 80talet" (citat jag hörde efteråt). De stora gula partierna ska vara gröna, lite fler beståndsgränder mer stenar och stigar.

Blev en tid på ca 51 minuter. Har bommat 4-6minuter, och löpningen var inte på topp. Är dock aldrig fel med en "ny" orienterings karta och springa på. Får ta det som det är, men höjderna är klassiska norrbottenshöjder med mucket hälmarker.

Garmin goes Serious Cat!

Winter Training - The Climb from Garmin EMEA on Vimeo.

Tillbaka på löparbanan

Då har vädret nu har gått över till det bättre, dvs att solen har börjat titta fram och man kan tror det är sommar ute.

Så packade ner spikskorna och begav mig mot Skogsvallen. När jag hade en väska på ryggen, la jag i 3 extra kilon för att få känslan av att att springa BAMM.

Så uppvärmningen blev dit + en intervall uppför mjölkudsberget. ca 50-60 höjdmeter att ta längs en fin stig. Blir fler av dom intervallerna i sommar.

På Skogsvallen bytte jag skor, sen ut på banan. Joggade ett varv som uppvärmning för att känna på både skorna och banan. Planen var 5*800 och 1*1000.

Blev 4 st 800 meters intervaller, i hög fart men med mycket teknik. Så försökte springa avslappnat med ett bra driv. Fick tiderna (som jag sprang dom) 2.47 2.43 2.40 2.35. Så ökade lite varje intervall, både omedvetet och medvetet. Jag hade inga planer på att öka varje, men ökade väll farten för att se att det gick och springa lite fortare utan att tappa teknik.

Avslutade det hela med en 1000 meters. Hade några planer på att slå PB som ligger på 2.58 (efter ungefär samma intervaller förra året). Sparng in på 3.00 vilket var ganska orättvist då det började blåsa sk*t under intervallen.

Bra pass som har resulterat i lite stela vader nu, som har strechats, masserats och ännu lite mer streching. Tror det kommer sitta i till imorgon, ett tecken på att man måste träna mer fart!!

Markeringen är vid topp pulsen 185 slag/min under sista intervallen (1000 m).

Videoblogg Jukola 012

RK A1

Hej igen,

Dagens pass blev på klassiska rullskidor med Larson. Eftersom att jag och han bor ganska långt ifrån varandra så bestämde vi oss för att mötas på Bergnäset, då båda har ca 30 minuter åktid dit.

Trodde länge att det skulle bli nå skit väder. Dock slutade det regna och det blev rätt bra, solen tittade inte fram men man kan ju inte få allt.

Så stakade runt på b-näset, ut till flygplatsen, ut till F21, hem till Ögren. På vägen hem passade jag på och se om Alm fortfarande var vid liv. Det var han, men inte hemma utan i Pite på PSM (Piteå Summer Games).

Blev tillslut 2:30, går och åka med 3:or fast då måste man köra klassiskt och inte bara staka som Lundholm gör..

<Bild här!?, men blir inget av det. Då det verkar gå dåligt med bloggs nya bilduppladdare*>