Telemark

365 dagar utan dig

För ett år sen dog en av mina bästa vänner på ett väldigt tråkigt sätt. Vi var på läger i Abisko och allt gick som planerat. Träningarna flöt på, vi hade bra gemenskap och skön stämning.

15 augusti 2012 så väljer jag att köra ett eget pass. Så Jonas och jag skiljs påväg ut i skogen, då syns vi till lunch tänkte jag. Körde mitt pass enligt plan, när jag kommer tillbaka så har inte de andra kommit tillbaka än. Men informationen dom kom med hade jag inte velat höra i något sammanhang.

Finns inget som kan beskriva hur det känns att bli av med en vän, med så mycket hjärta som Jonas. Det jag hoppas är att du har det bra där du är. Så kanske vi syns när jag är klar här.

Way Of Life

Udda men bra

Vad är en helg i fjällen?

Skiter i några bortförklaringar denna gång..

I torsdags eftermiddag packade vi ihop bilen med destination Matsdal. Kolla på eniro så får ni en uppfattning om var det ligger i Sverige.

Blev jag, mina föräldrar, Tage och Josefine som åkte. Kom fram ungefär halv 10, och då fanns det inte så mycket mer att göra än att äta sen sova.

Fredag tur på fjället var ideèn, kom upp på första toppen och sen fortsatte vi bara. För mig och Tage blev det tillslut 1500 tagna höjdmeter, varit ute i 8 h samt tagit oss 28 km i X-led. De andra hade valt att gå i dalen på en grusväg tillbaka, Fast dom var bara timmen snabbare än oss hem.

Blev lite fiske på kvällen, men inte så mycket fart i fiskarna..

Lördag, lugn och stillsam kanot tur i ån (kolla bilderna i galleriet så syns den). Drog 4 fiskar från kanoten, behöll 2. En liten för den hade fått en krok i ögat.

Fortsatte sen lördagen med att springa på fjället. Så tog leden som går upp bakom stugan till fjällskogen och sprang där ett tag. Sen upp på fjället och runda runt lite, innan färden ner började.

Bilder finns att beskåda i galleriet, har ni inte hittat dit än så är det dags!

Söndag packa, fara hem och vilodag.

Lång tur

Recap från veckan.

Måndag rätt så lugn dag, cykel 20 min (transport sträcka) för att sen staka 2:40, varav 2:05 med Lundholm.

Tisdag oplanerad vilodag. men kanske lika för vad som komma skall.

Onsdag. Åkte upp med Josefines föräldrar och kusiner till Kalix, där hoppade jag av med cykeln och de fortsatte vidare mot happaranda. Fixade något och äta innan jag for till Andreas jobb där han satt och nötte ctrl C ctrl V.

Markus kom dit en stund senare och vi packade ihop, gjorde oss klara för att cykla "inlandet" från Kalix-Luleå (Tour de LÅ). Vi var väll mest less på Andreas i början eftersom han var seg nanting... Fast det gjorde han upp med att lotsa oss ut från Kalix.

Under första 1:30 körde vi backpris i vissa backar. Kom sen att inse att det kanske inte var så smart ändå...

Stora hela, riktigt bra pass. Skönt häng och bra väder, lite sne medvind större delen av passet utom de sista 6 milen. Vi låg 3 i bredd första 8 milen, sen började vi inse att om detta ska hålla utan större fiaskon så kanske vi måste börja växeldra.

I början var det lite snack om ont i rumpan, men det släppte allt mer. Tids nog var det muskulärt de flesta gnällde lite på.

Från Boden och hem körde vi rätt hårt på 97an då vi hade motvind, alla ville väll lite hem och somliga ville ta bussen. (eller en buss passerade och Andreas skrek att den skulle stanna!)

Vi avslutade med en punktering efter 146,5 km. Fast det fixade vi och alla loggade in på över 150 km. Så duscha, äta, kompressions tights sen sängen!

Igår 62 min stakning + 38 min paddling!