Återhämtnings jogg

Då är man åter i Luleå, efter en lång resdag igår. Därav fick man ta en välförtjänt sovmorgon. Efter man vaknat och ätit frukost/ slö surfa så städade jag och Josefines mormor huset. Blev dammtorkat, dammsuget, vädret och skurat.

For ut på en löptur, hittade lite nya och bra stigar att springa på. Började även fundera om man skulle göra en egen löptävling nu på hösten. Hade varit kul om man hade fått lite respons på vad folk skulle tycka om en 9-10 km tävling inom en snar framtid. Annars kan man köra det som ett tränings race, bara dra ihop folk och kötta?

Sprang på i ett skönt tempo, börjar inte få så mycket träningsvärk i vaderna av mina barfota skor. Så höll ett snitt på 4:50 och en medelpuls på 125. Blev 12,5 km på 60 minuter, vilket är bra A1 fart.

Riktig frilufts människa till flickvän man har.

SM medel och stafett

Då är mitt sista junior SM avklarat. Inte en sånn avslutning som jag hade velat, men ändå helt okej.

Medel finalen gick rätt bra om man bortser med 2:20 bommen  till första kontrollen... Att det ofta ska vara starten som ska vara problemet! Efter ettan så sprang jag bra och fick ett hyfsat flyt. Kommer in i ledning men får inte sitta i ledarsoffan så länge!

Slutade på en 19e plats, inte alls vad jag hade velat få ut av medeldistansen..

Stafetten blev väll lite stolpe in istället. Vi hade nog lite för höga krav på oss själva. Gunnar börjar med och springa bra på första sträckan fram till sista tredje delen av banan där han kommer till fel gaffel och tappar tid. Vi växlar som lag 26* efter första sträckan!

Joar plockar upp oss bra, men gör även han mot slutet de oförlåtliga missarna.

Jag växlas ut som lag 12. Kommer in bra i kartan gör stabila och kontrollerade vägval. Plockade upp till 8e plats fram till första radion. Sen tappade jag lite, men med en bra avslutning där jag jagat ikapp rhens bk och slagit Tullinge i en spurt så hamnade vi tillslut på en 10e plats!

Vi är ganska nöjda med resultatet, nu väntar en resa hem innan man kan tå och sova.

Stolpe in

Då är kvalet avklarat, med lite tur så gick jag vidare till final. Gjorde ett bra lopp med en miss till tvåan, kom tillbaka från det och sprang kontrollerat med bra framförhållning. Sen kommer stora missen till 12e kontrollen, där jag inte alls är med på sluttningen. Lyckas läsa in mig efter ett tag, men då ha det redan gått ca 2:30 minut...

Så nu taggar jag om för en final imorgon. Gör jag ett bra lopp så är jag nöjd, sen placeringen blir vad den blir. Kommer bli intressant och tekniskt orientering.

Handla något och äta är det som gäller!

Före race

Mums.. Taggad kille!

Baiks nattcup del 1

Ikväll gick första av tre natt tävlingar som Bergnäsets aik arrangerar. Masstart och hets, något som passar mig. Kom in bra på kartan, la bort 30-45 sek in till boet första gången. Annars gick jag i stort sett prickfritt, och tog hem h21 med ca 2:30.

Imorn drar jag vidare mot Göteborg för medel och stafett SM. Hoppas att jag kommer in i kartan och tänket bra. Sen ser jag fram emot stafetten, kommer bli en trevlig tillställning.

Imorgon fyller också denhär damen år!

Droppar in !!

En tripp till byn

Då har träningen fortsatt i bra takt!

I helgen hanns det bara med 2 h löpning, då söndagen spenderades inomhus och stägning av Jossans stuga.

Måndags for jag och min bror till Måttsund där jag lagt ol intervaller med totalt 47!! kontroller. Kaos, många sträckor, slut i huvudet = bra träning!

Idag började jag med 1;30 rullskidor (klassiskt). Innan jag packade och for till Älvsbyn. Där jag skulle besikta volvon och träna på Asplövberg.

Träningen gick bra, lite för hög fart för att gå helt prickfritt. Hade bra flow mot slutet och kunde få några bra kontroll tagningar.

I en stuga

Har åkt på ett äventyr till Josefines stuga som ligger nästan mitt ut i ödemarkerna. Eller så hemskt är det inte, finns ju el, vatten, tv, badsjö, bastu och mycket mer.

Hade tänkt och köra ett längre offroad pass löpning. Får se hur skogen ser ut är, kanske skräller.

Fredag, vilodag

Torsdag, orientering bana. En medeldistans på 5 tusendel utan skärmar. Inte riktigt det flytet eller känslan i orienteringen, men löpningen kändes bra.

Onsdag, fm stavgång/löpning 55 min. Mycket impulser, spänst, korta intervaller. Em klassiskt med Alm i 2:25 känns riktigt bra och åka rullskidor nu. Ska komma igång bra med styrkan, sen är jag snart där!

Fota fåglar

Hade tid över, som vanligt alltså. Kände mig inte riktigt hundra, så tog för säkerhets skull en vilodag.

så for iväg till Rutviks golfbana där kandagässen är och chillar. Så vi gick runt där, hade koll på golfarna och höll oss på sidan av banorna. Vi upptäcker sen att en man spelar på banan vi är vid, märker han efter ett tag. Han slår ner i vattnet. Sen kommer han fram till oss och frågar vad f*n vi gör på banan. Vi ursäktade oss om vi hade stört han eller varit ivägen.

Fast en golfbana får alla vara på, sen att visa respekt och bete sig ska man göra. Mannen insåg sen att vi var trevliga och inte ville förstöra för han, så då slutade han vara så bitter. (fast sen slog han bort ex antal bollar till...)

Oavsett så fick jag en del bra bilder på gässen. Gäller bara att ha lite tålamod !

Hösten har ju verkligen kommit, för den som nu missat det. Så snart är vintern här med långa, korta, hårda och fina skidpass !!

En Bild

Objektiv

Igår var det styrka och löpning, typ 60 minuter löpning + styrka & spänst.
Idag for jag hem, packade ihop de sista av studsmattan. Innan jag for iväg på ett klassiskt pass med Alm. Den killen har varit lite svår att få tag på, då han jobbat och bott i Kalix.
Rullade iväg och körde lite svängar runt om i LÅ. Avslutade på 2:30, kändes riktigt bra. Kommer bli en kul träningsvecka framöver nu!
Ska sälja ett av mina objektiv, ett Canon 28-80 3,5-5,6 USM (Hör av er om ni är intresserade).

Löpning Orm

MyrRugby the Movie

Enduranceloppet

Efter en bra vecka i byn hos grabbarna så skulle det avslutas med tävling. Ett nystartat lopp i Älvsbyn, som heter enligt rubriken. Där upplägget är att man efter 3,5 km asfalt/ grusväg ska ta sig upp för Kanis slalombacke (totalsträcka: 5km). I mitt huvud så skulle inte backen bli så tung, men vad jag hade fel.

Starten går och ingen vill dra, så lägger mig bara med och låter tempot vara som det är.

29* "glada" "idioter" som beger sig iväg.

Det blir jag Niska och Johan som drar i tät. Jag drar typ ynkliga 300 meter av loppet, resten ligger jag bakom. När vi började springa tillbaka mot backen så höll Niska ett riktigt högt tempo. Kände att jag hade svårt att kunde slappna av i den farten, utan fick stressa i löpningen.

I backen så hade jag en fart, tyvärr något för låg för att kunna göra något ryck...

Såg ut såhär, hade inget mer att komma med denna dag. Niska var stark och jag svag... (tycker väll inte personligen att jag gör en dålig insats, men är man efter så inser man att det finns mer och hämta). Tappar ryggen på platten med ca 1/3 kvar av backen. När repet väl gick, så rann tiden iväg. Blev tillslut 27* sekunder efter (alla mina * är reservationer för fel).

Bra träning om inte annat, både för psyket och hjärtat!

Vi var i alla fall glada efteråt, kommer gärna och springer nästa år! Varför inte locka ännu fler att få känna på Kanis backen?

Kallt i vattnet

Började dagen med en stabil frukost innan jag, zacke och Julius begav oss ut . Vi sprang rackberget, hundberget, getberget, gamla järnvägsbron. Sen vidare mot selholmen och ut på joars ö (att han fått en ö uppkallad efter sig! ;)). Fortsatte även ut på den stora ön också. Men någon fick för sig att vi skulle simma de 50 meterna, i en älv den 12 september... Gick ändå rätt bra, man var då inte kaxig halvvägs! Tot 1:58! Ca 16,4 km.

Lunch innan pass två.

Cykel med Julius, körde en slinga som båda kört förr. Lyckas dock köra punktering... Tur att någon är seriös och har med sig pump och extra slang (inte jag i alla fall). Bytte slang, fortsatte och blev 1:34.

Sen lagade jag slangen, då de sitter lättviktsslangar på cykeln. Och dom är ju inte gratis, lagade nu och så får jag se om det håller.

Vila imorn och tävling på lördag!!

Rackberget

Skönt att få ett stabilt kartpass i svår terräng innan SM medel. I stora drag var jag bra med på kartan. Sen på de sista 2 intervallerna slappnade jag av lite och därav kommer också missarna... La bort  ca 45-60 sek på båda ställena. Men tar med mig kartkontakten från de andra sträckorna.

En aktiv tid på ca 36 minuter. Samt bra uppvärmning upp på berget, och nedjogg.

Tänkte fixa min cykel med punka på folkan. Innan jag kör ett gym pass. Bra om man använder det på rätt sätt. För mig handlar det inte om mest vikt, utan vilka övningar man kör!

Trötta triceps

Då har man både tagit sig till Älvsbyn samt kört ett pass rullskidor skate. Kan nog räkna in skate passen på 2 händer fortfarande. Kör ju ändå så mycket ben med cykeln och löpningen.

Hade glömt bort hur tjuvryckigt tempot är i en större grupp. Sen tycker man att alla andra har bättre rull mm. Hade en snitt hastighet på detta pass på 18 km/h . Och på mina tidigare skate pass mellan 15 och 16! Bet ihop lite och fick nog bra med träning.

Blev 120 minuter och ungefär 38 km. Så jag är nöjd och trött i armarna nu, ska det va ska det va!!

Ska äta något inom en snar framtid. Och är tisdagsfika på folkan ikv, ser fram emot det! Till dess, lugn och avslappnad tid i soffan!

Macklemore & Ryan Lewis - White walls

10 sep

följde gårdagens plan rätt bra. Började med 1:15 klassiskt, med mestadels stakning. hem och byta om till löparskor, lyckades få med mig både min bror och hund. Sprang riktigt lugnt tempo, kändes lite stumt i benen i början. Det släppte efter ett tag och tiden 47 minuter var lagom.

Efter det drogs det lite internet kabel hemma, håller på att koppla in fiber i huset.

Sen på eftermiddan körde jag ett skate pass. Hade mycket svackor under detta pass, ibland jätte lätt. och tungt nanting ibland. 16,5 km tid 59 minuter.

Starten på Granlunken.

Ska till Älvsbyn idag, blir att släpa med sig träningsprylarna och stanna någon dag. Kommer bli trevligt att vara inneboende hos grabbarna!

Studsmatta på gården

Hybridation

9 sep

Ny dag, ny vecka, nya möjligheter osv. Ska fortsätta köra lite mera mängd även denna vecka, fast samtidigt varva in lite snabbare och kortare intervaller.

fm är planen kortare crosspass, 60 minuter stakning + ca 45 minuter löpning.

em skate a1 + bålstyrka.

Dumt att stanna när jag kommit såhär långt !

Granlunken

Igår gick granlunken av stapeln på ormberget. Där det mest är fokus på 18 km klassen. Känner personligen att jag har tid att springa det längre klasserna. Nu är det tid att fortfarande lära sig springa fortare, sen kommer distansen.

Så skulle springa 10 km, vet tyvärr att det inte finns någon som kan dra åt mig.. Blev ett solo race från första till sista kilometern! Där mellan hade jag upp och nedgångar, klent psyke första 5 km. Sen ännu klenare resten.. Hade inte mitt vanliga tryck i backarna (kändes det som).

Såg på klockan att jag låg bra till hela tiden. Km 1 3:05, km 2 3:25, km 3 3:15. 5 km på 16:50. Sen är jag för trött för att komma ihåg siffrorna exakt!

Avslutar bra och går i mål på en tid av 34:42. Kändes verkligen kanon att sänka mitt pers på ormbergs milen med 1:55. Inte alls vad det kändes som i kroppen. Den visar dock ännu en gång att man inte ska tro allt som känns från den, mycket mentalt spel !

Någon som vet vad banrekordet som på ormbergets 10 km bana?!

Campingtrip

Vi blev sugna på att fara på lite äventyr, så vi packade väskorna och tältet och styrde bilen mot Mockträsk och Lappberget.

Där bjöds det på finväder, fiske, spel, camping mat!

Efter att ha tillbringat en natt i +2 grader. Så packade vi ihop för att träna rullskidor på den nylagda vägen från Selet till Boden. Blev 1:40 stakning och avsluta med stor diagonalen uppför backen mot Avan!

Kvällsbild

Träningen idag blev cykel 1:30 med brosan på orm. Lugnt pass, med lite fartlek på "mtb banan".

Hem lagade lunch i form av våfflor. Gjorde ju inget att mamma kokade blåbärs sylt sammtidigt.

Ut på pass två, stakade stora delar av passet. Några backar man gick över på stor diagonalen. 1:30 på detta pass också. Tog rätt bra i armarna, kommer överrens bra med 3orna snart!

En bild från viken nedanför mig.

Konst

20 och så vidare

Hann knappt sätta ner foten och inse att man har fyllt 20 år, förän livet fortsatte i samma takt!

Fylla 20 var väll inget som direkt spelade så stor roll för mig. Visst man får kalla sig "vuxen" och ta mer ansvar ska också vara en skyldighet.. Nog kommer jag också växa upp, men det är inte idag!

Träningen går riktigt bra för tillfället, får in rullskidorna i schemat. Kommit in i löpningen igen efter urladdningen på BAMM. För er som missat att jag och Andreas sprang bamm 30, så har vi gjort det och tog hem vinsten i herrar 30.

Har även förlorat mitt första inividuella DM medalj i orientering under de 4 senaste åren.. någon gång skulle väll den sviten brista!

Även Josefine har fyllt 20 år, bara 3 dagar efter mig. Det hade inte varit så kul om det hade varit omvänt.

Träningen denna vecka.

Måndag: stakning 30 min, skate 1:40.

Tisdag: löpning snabbdistans. Blandat stig, skog, sly, skoterleder, asfalt, elljusspår mm. tid 1:15, distans 16,4 km.