Adventure

I lördags eftermiddag for jag och Josefine till gamla lastkajen (Svartöstan). Där det bjöds på fin sol och islossning, fick väll en del fina bilder.

Stabilt väder

Blev en tidig morgon som vanligt, dvs upp mellan 06:30 och 07:00. Sen hem och göra lite saker hemma innan man for vidare mot jobbet. Regn, snö och vind mötte mig på vägen, tur man har regnkläder att ta på sig.

Jobbade på med att skruva upp nya cyklar till butiken, börjar få in ett lite bättre flyt och är mer noggrann. Tyvärr så måste man leta rätt på "rätt" cyklar i lagret, vilket tar en bra tid ibland.

Fortsatte att regna under lunchen då jag cyklar hem och äter. Så får man lite frisk luft och 30 minuter aktiv "vila".

Tyckte dagen nästan flög förbi och klockan var 17:30 väldigt tidigt.

Sprint cup del ett

Igår fortsatte jag med att köra sprint på burströmska.

Det var hela 150 st startande, känns bra att intresset är stort för dessa tävlingar. Är så enkelt att vara med och gör det lätt för många ungdomar och andra deltagare att springa.

Märktes att jag hade sprungit porsörundan dagen innan. Fast hade bra fart i benen.

Blir att köra styrka och prehab idag. Nu är det massage innan jobbet.

Nine nights 2013

Porsörundan

Årets första 10 km löptävling - check!

Starten ("nere" till höger)

Hade inte så stora förhoppningar över loppet, gick ut med tanken att jag skulle springa fort men avslappnat. La mig först efter ca 150 meter, tänkte att det skulle vara någon annan som var intresserad att hålla fart. Så blev det inte, så jag låg först 1 km, 2 km, 3 km. Det fortsatte såhär och jag hörde att de bakom flåsade rätt mycket, då jag fortfarande sprang och andades i ett bra tempo.

Första kilometern

Kände mig stark och kunde dra utan större problem. Tryckte på och kände hur mycket mina konkurenter hade och ge i backarna. Vi varvade på 17:20 (5km), tror vi var 4 stycken med då. Fast det var i backarna på andra varvet jag körde slut på mina konkurenter.

Efter 3,5 kilometer

Här är vi efter 6,2 km fortfarande 4 st.

I backen upp på porsöberget tryckte jag ifrån Mikael Andresson, som hade hängt med bra fram till dess. Höll på att gå över gränsen, dock är det en del utför efter backen. Så man kunde återhämta sig rätt bra, och sen trycka det 2 sista platta kilometrarna.

Sprunget 9980 meter (ser ju pigg ut)

Avslutar på en tid på 34:56, jag är nöjd med ett nytt PB. Samt att jag verkar hålla asfalts loppen. Ska inte överdriva detta heller. Fortsätta jobba med styrka, variation, sekundär träning mm

Lite kaotiskt

Kan säga att det var lite hetsigt på jobbet igår. Vi har cyklar som ska ut till kunder hela tiden, cyklar som ska monteras, folk som ska ha dem direkt mm. Så det började kännas som att man redan gjort det 10 gånger innan samma dag.

Idag är det löp tävling på schemat. Får se hur det går och springa 10 km asfalt. Hoppas på att kunna hitta ett flyt utan att stressa efter att få en bra tid. För springer jag avslappnat så brukar det gå rätt fort.

Sen är dagen öppen, har inget direkt planerat.

Börjar kännas bra

Nu känns det som att min motivation att springa eller träna börjar komma tillbaka. Haft en period där det inte känts allt för kul att fara ut och böta asfalt... Jaja se framåt mot en vår-sommar-höst med nya möjligheter.

Igår sprang jag först till jobbet efter lunchen ca 25 minuter. Jobbade sen kört till 18. Cykla hem, byta om och sen springa till ltu. Där min bror lagt en sprint träning. En bana på 4,4,km, med blandat lång och kortsträckor.

Tyckte jag hittade ett rätt bra flyt, men känns inte som att det riktigt går så fort som jag vill än. Tror det kommer, ska inte stressa kroppen.

Nu väntar en till dag på jobbet, kan ju säga att vi har rätt mycket och göra!

Jobb

Kände mig rätt knäckt efter gårdagen.. For hem åt mat sen var det nästan sängen för mig direkt. Sov från 20-22 sen upp borsta tänder toa mm.

Vet inte vad jag har gjort som ligger till grund för min trötthet. Men fick sova till 7:20 sen vilade jag till 8. Frukost, diska, städa, packa och cykla till jobbet.

Nu väntar en heldag på jobbet.

Sum. Sprint SM 2013

Hade som plan att blogga lite nere i Göteborg under SM. Detta blev inte av pga appen inte ville som jag och slängde ut mig när jag skulle logga in..

Resan var kul, men kunde inte ha blivit av om jag bestämt mig att stanna hemma pga ont i halsen. Vaknade upp fredag men rejält ont i halsen. Åkte ner för att få köra mitt sista junior SM sprint. Tur att jag gjorde det då!

Kommer ner och märker att halsen blev bättre och bättre. Och sprint prologen gick rätt bra men otroligt seg sista 5 kontrollerna. Samt osäker på kartan lite för ofta!

Finalen går utan större misstag, gör ett helt okej lopp rent tekniskt. Och löpningen fanns med rätt bra, skulle velat fått in några fler orientering och löp pass innan. Fast IQ befriat folk lägger ändå SM på våren!

Kommer tillslut på en 4e plats 59 sekunder efter Emil svensk. Kollar man på tiderna från förra året var jag 5a ca 15 sek efter... Kan ju säga att jag var i mitt livsform då. Tycker dock inte jag borde tappat 44 sekunder.

Mina orienterings mål för säsongen är först och främst o-ringen. Sen SM medel, stafett och kanske lång. Sen om formen känns bra ska jag nog köra JVM uttagnings tävlingarna.

Sprint ol

Då har man fått in sitt första sprint pass på hemmaplan.. Lite sent om det ska vara en perfekt uppladdning till SM. Är fortfarande less på svenska orienteringsförbundet som lägger SM tävlingar på våren! Har inte alla idrotter sina mästerskap på slutet av säsongen?!? Gick ju bra att ha alla på hösten förra året. Att jag gnäller kommer ju inte ändra mycket. Men det är ju skit att det ska spela roll var i landet du bor för att ha bra chans på SM! Jo jag kan träna asfalt som alla andra, dock inget område som är snöfritt och sprint relevant!

Körde i alla fall sprint igår, en 3 km bana. Tyckte jag hade lätt och hänga med på kartan. Inga större svårigheter, men snön förstörde en del vägval och kontrollpunkter..

Fint väder på eftermiddan dock.

Kom igen

Såg nyss klart 3e finalmatchen, ser tyvärr ut som att det går tungt för oss.. Inget är omöjligt, fast verkar vara j*vligt svårt.

Idag har jag jobbat 9-6 som igår. Denna dag gick bra fram till lunch, sen kändes det rätt jobbigt.. Fick några tunga cyklar, men det går om man vill.

Märks att när man jobbar heltid så hinner man inte med så mycket mer.. Gäller och få rutin samt planera sin träning och fritid lite mer.

Skön cykel

Helgen

Fredagens jobb gick bra, blev lite segt mot slutet. Men kämpade mig igenom de sista timmarna. De snöade till och med mitt på dagen, vilket gör att rushen med cyklar som kommer, kommer lite senare. Blev en tacco buffé som lunch visade sig bli tacco till middag också!

Fast det gjorde inte mig något. Tog en vilodag efter löpturen i torsdags, där jag sprang 8,5 km med väska på 33:40. Tryckte på en del och sprang lite på gränsen men efteråt kändes det bra.

Lördag shopping på storheden, blev väldigt sugen på att köpa en ny vinterjacka till nästa vinter! Men blev inget då.. Vidare till skidspåret med Josefine och Alm, där det bjöds på tungåkta spår nanting! Blev långa 1:30..

Idag har jag varit ute på tur från 10 till 15:30. Lagom så att man hann till hockeyn. Jag och Josefine var ute och gled runt på skidorna. Samt fikade i solskenet, bra livskvalité där (y).

Följt hockeyn på tvn, men vi måste göra något om B.S.T.L ska bli verklighet..

Mini apelsin!

Working 9-6

Skönt då börjar jag få lite flyt med cyklarna, det går framåt hela tiden. Börjar snart kunna jobba helt självständigt där nere, dock lite komponenter som jag inte riktigt vet var dom är.

Gårdagen gick fort, jobbade genom cykel för cykel. Och fick avsluta med en bättre cykel. Som står och väntar på mig idag också.

Det som är att man slutar lite sent, men så länge det är kul så är det ett mindre problem.

Jobba

Då har vi filmat i 1,5 dag i byn. Med riktigt fint väder. Klippen jag sett ser väldigt lovande ut.

For hem till LÅ, en stund på stan men inget hade ändrats. Så blev inget nytt den dagen. Vidare hem till mig för middag, innan jag och Josefine åkte till Rutvik.

Nu ska jag börja jobba, som det ser ut är det 9-18. Ska bli kul och se om man får in flytet. Har velat jobba på en cykelaffär länge nu. Dags och skruva cyklar (y).

Kultur kväll i byn

Då har man varit och sett live musik på forum. Ebbot Lundberg med band som körde en bra uppträdande. Kan rekommendera om ni har möjligheten att se han, att göra det.

En man med en mäktig röst som bjöd på sig själv. Detta får en 4av5, kanske att man tar och samlar lite mer vuxenpoäng på detta.

Nu har vi handlat och kvällsfikat samt snackat diverse saker!

Imorgon väntar en halvdag med filmning sen bär det tillbaka mot LÅ.

Som det ska vara

Utedag

Har varit ute från 08:30 fram till 15:30 med en lunch som var lite mindre än 60 minuter. Så man har fått en del frisk luft och sol. Vilket inte alls skadar (y)!

Vi har fått till en hel del bra filmsekvenser, som jag hoppas när allt sätts ihop blir en riktigt bra film som visar lite skidorientering. Passade på att lägga en volt också, med några misslyckaden men satte den tillslut.

igår blev det dubbla pass. Ett skatepass med Varberg kusinerna (1:30). Och efter måndags fika ett styrkepass med Westin. Där vi körde mycket armar och en del benböj, är riktigt mör i armarna i alla fall!

Nu ska jag duscha innan middagen.

'

Sköna dagar

Vad har hänt med vädret? solsken för glada livet, men inte klagar vi!

Just nu är jag tillbaka i Älvsbyn. Kunde jag inte hålla mig härifrån? jo det var inte det som var orsaken utan att vi ska göra en film. Och Alm behövde folk som kan åka skidorientering, så jag åkte hit med han och vi ska börja filma imorgon.

Ska ut och köra lite skidor för att få lite mer sol och frisk luft. SkönT

Snygg brud!

SM Boden

Hur skön dag blev det inte? Först en halvdag i Boden på SM 50 och 30 km. Vädret var verkligen med de som kämpade sig runt på Paglas banor.

Sol och Blue bird. Så var där och tog lite bilder under tävlingen, finns att få om man frågar snällt.

Skate+löpning

Började dagen med att vara ute på ett lugnt och långt skatepass. Inte ett moln på himlen och temperaturen gick inte att klaga på. Åkte med tanke att det skulle vara långdistans, har vana att gasa på rätt mkt.

Gled runt i min egna värld rätt mycket. Träffade sen Aspen och Danne på orm. Kul att träffa någon man kände. Sköna 3 h, trodde på mer glasögonbränna än vad det blev (besviken)..

Fortsatte sen med att springa 40 minuter efter en lättare lunch. Jobbar mycket med att kunna springa lätt och avslappnat. 8,5 km asfalt med snitt på 4:40/km. Strechade sen ut musklerna, tycker det är lättare efter löpning än skidor. Kanske för att man inte använder benen lika hårt på skidorna.

New Ways

Blue bird

Idag ska man bara vara ute och njuta av vädret. Planen för mig är ett skidpass nu, sen ett pass löpning i eftermiddag.

Sen annars är dagen rätt ledig.

Model i Finland

Int. i Arcus

Bra och välbehövligt pass i Arcus igår. Åkte dit med rätt låga förväntningar. Träffade Agnes som också skulle vara med, först var vi lite osäkra på vilka vi skulle träna med... Men efter att ha börjat prata med dom så flöt allt på bra. tyvärr lite dålig uppslutning. Troligtvis pga lov och hockey.

Värmde upp tillsammans med dom innan intervaller drog igång.

Vi körde en omvänd pyramid. Dvs vi började med 4 varv gick ned till 1 och sen upp igen till 4. Banan på Arcus är 350 meter. Så inga missförstånd görs på tiderna.

Int 1. 4v - 4:50
Int 2. 3v - 3:26
Int 3. 2v - 2:16
Int 4. 1v - 1:05
Int 5. 1v - 1:04
Int 6. 2v - 2:14
Int 7. 3v - 3:28
Int 8. 4v - 4:34

Intervall farten ca 3:20-3:15/km.

Kändes väldigt bra fram till int 6. Sen började det bli rätt tungt. Körde med ganska lång vila mellan intervallerna. Från 3 min till 30 sek vila. Där det var 3 efter första sen 2, 1, 0:30, 1, 2, 2:30 inför sista. Lite lång vila mellan, tror dock kroppen/ benen mådde bra av det.

Kommer nog fortsätta försöka vara med på deras träningar. Behöver hämta farten på något ställe, är med personer som springer avslappnat på 3:00/km jag vill träna med.

Troligen bara någon form av prehab och bålstyrka idag. Då benen mår bra av vila efter ett sånt här pass.

Blickar framåt

Inser att tiden inför sprint SM blir allt mindre och mindre.. Fast det är lika lite tid för alla, men detta gör att jag måste använda tiden till min fördel. Eller göra så mycket jag kan under de 16 dagar som är kvar.

Planen är idag att vila på förmiddagen för att sen köra intervaller med Lulekamraterna på Arcus i em. Då det är en omvänd pyramid på schemat. dvs 4-3-2-1-1-2-3-4 varv med120-60 meters vila mellan varje. Mina egna tankar kring detta är att jag fortfarande ska jobba lätt och avslappnat och om det känns bra så borde farten komma eftersom. Blir att trycka lite snabbare intervaller närmare SM, fast min överlevnad heter "eftertanke".

Nu ska jag göra lite saker här hemma. Ska plugga, fixa resa, städa och ev redigera något från vintern som varit.

Ute på hal is

Skidor och stavar

Småblåsigt

Har varit och tagit en skidtur i LÅ's skärgård. Blåste en del både ut och in. Började på hindersön sen ut till någon ö.

Passade på efter halva passet att stanna och fika, njuta av solen och ta det lugnt en stund. Då det är mycket skönare väder i lä!!

Slutet av passet var det rak motvind = inte så nice.. Eller det fick lite segare, men man blev mest kall i ansiktet bara.

Sköna 2 h, tänkte ett tag simma. Fast efter jag satt mig i bilen i 10 min så blev jag mycket tröttare. Så nog klokt av mig att avstå det.

Löpning är skönt

Har kört 2 pass löpning idag. Började efter frukost med 6 km löpning på 28 minuter. Kändes lätt och sprang avslappnat och försökte njuta av vädret, dagen, livet och löpningen.

Slängt saker på kronan, städat och slängt upp saker på vinden.

Ut på pass två. Tanken var att jag skulle springa avslappnat men snabbt. Värmde upp sen körde jag 300*2, 500, 1300, 500, 1300, 500*3 meter. Så totalt ca 20 minuter A3. Lite ovant att köra på, men tyckte de sista ändå kändes rätt bra.

Totalt 50 minuter och 11 kilometer. Ska köra skidor imorn, få avlasta löpmusklerna lite. Känns bra med löpningen, och hoppas att jag kommer kunna hålla i detta. Men ska hålla mig hel så att jag kan fortsätta utvecklas fram tills jag är 27* (till dess sägs det att man utvecklas som löpare och blir snabbare och uthålligare).

So far

Började dagen med att läsa ut boken "Born to run". Tycker den som finner löpning intressant, och vill ha lite fakta kring tänket vi haft som löpare genom tiden borde läsa den. Har tyvärr tagit mig för lång tid att läsa den.. men den går lätt att läsa i etapper.

Frukost-gröt och mjölk. Ner i matteböckerna, samtidigt som jag hade ett fotbad. Klagar inte! Vill hitta flytet i räkningen, så att det blir som en rutin att jobba.

Gått med hunden och tagit en del bilder. Vädret börjar vända och det känns faktiskt som att våren är snart här.

Och har även städat ur mitt pris skåp då det var för mycket saker, samt väldigt dammigt.. Så rent och fräscht nu!

Ska ta och valla bort lite skidor, sen plugga mer matte. Har ju faktiskt Matte E jag ska göra klart, så jobbar ikapp nu under lovet.

Pepole

På tiden

Skönt att få ta och slappna av från träningen idag. Har varit träning de 2 senaste veckorna, så en vilodag sitter inte fel.

Igår var jag ute och åkte skidor med Petra i kallax. Bjöds på strålande sol, dock blåste det lite. Kunde man ta när solen sken.

Kul och prata och glida runt på isen. Blev lite hamburgare och renkött när vi var klara.

Hem och göra en del saker hemma. Har ju börjat jobba mer hemma för att få in en bra rutin.

Och sen före middagen så for jag och Lundholm på ett pass. Blev 40 min löpning och 7,5 km. Är lite synd att man träffar vissa personer för lite. Men tiden är oftast en väldigt begränsande faktor..