Plantor och åter plantor

Samma visa idag, upp 06,30 för frukost och matlagning för lunchen. Efter ett snabbt fått i sig en stor frukost bar det ut i skogen.

Idag öppnade jag lugnare för att hålla ett jämnare tempo mot slutet. Satte ungefär 1500 st för lunch och ungefär lika många efter.

Lunchen bestod av krögarpytt med måltids dryck.

Vädret var bra ibland.. tyvärr väldigt många moln på himlen. Vad hände med att det inte var ett moln när jag gick till frukosten. Tror någon håller på och tjafsar !

En liten snabb blick på morgondagens jobb.

Skogsplantering

Då har man gett sig in i planterings branschen. Jag och Henric for iväg till Koler* (ca 4 mil utanför Ä-byn).

Första gången man sätter plant så man fick en snabb lektion sen var det bara traska på. Är osäker på hur många plant vi satte. Ska hålla koll bättre imorgon, tror jag satte en bra bit över 2500 idag.

Tänkte använda kameran jag hade med mig, dock blev den liggandes i väskan!

Stabilt tisdags fika idag, som styrdes upp av Jonas, Henric, Jenny och Ida.

Veckans låt:

Stakintervaller & stigcykling

Dagens träningar var först ett intervallpass på rullskidorna ut mot Brännberg. Skulle köra 20 min A3 så vi körde 5+10+5 min.

Vädret var fint, men min stakteknik var inte med. Antingen är jag svag (detta kan säkert vara, men hur stark är nog?) eller så har jag dåligt teknik. Var det är så går det ju att rätta till innan vintern.

Har otroligt klarat mig med två små blåsor på händerna.

Sen lurade Julius och jag hetsade oss ut på ett mtb pass på stavgångs banan. Julius hade gjort en bana som man inte kunde hålla A1 puls på.. Dock väldigt kul, kan ligga och nöta varv på varv utan att bli uttråkad!

// Biff

Drog en vurpa, då min bakbroms är kass och svängen väldigt snäv. Lägger man till mycket frambroms och en utförsbacke, blir det små komplikationer.

//......

// Landade ungefär vid slutet av trädet (som ligger till vänster i bilden).

// Källgård visar var skåpet ska stå.

Lite skogscykling till D-step

Tävlingshelg

I helgen genomförde min klubb våra orienterings tävlingar, så jag har sprungit ut och in med enheter samt hjälpt till med olika saker.

På Lördagen passade jag på att springa D18/20 bana. var 3,5 km och fick tiden 18.50. Vilket säger att det var rätt lättlöpt.

Söndag ungefär samma förutom att jag inte sprang någon tävlings bana.

Har även hunnit med att gå två discgolf rundor. en 10-e håls och en 18 håls. Har fått lite ont i knät efter det, så ska vila från discarna ett tag. Inget som kommer påverka löphastigeten till helgen då Luleåtrippeln går av stapel.

Körde ett rullskidspass med Lundholm, tyvärr hade jag lite bristande utrustning då jag var utelåst... Jaha, badshorts och linne. Wayfares och inlineshjälm. Inga handskar, upp på vinden och hämta några pjäxor. Sen var det bara att köra!

Stekigt väder (dock blev bilden liten...) Helgens coolaste outfit !

Episkt cykelpass

Efter att ha laddat upp batterierna efter intervallerna med lunch och middag så stod det cykelträning på schemat.

Skulle bli min första klubbträning samt det roligaste cykelpasset jag kört (för tillfället). Funderade länge på hur bra de andra var på att cykla.

// Ett gäng cykel glada personer som hade samlats i den "tidiga" sommar värmen, för lungt och långt!

Väll när cyklarna var i rullning så flöt allt på som det skulle. Lärde mig rätt fort hur man skulle cykla i klungan, fick lite tips av Per om hur jag kunde förbättra min cykling. Tar gärna emot alla tips, sen om jag blir bättre eller använder dom bestämmer jag ju själv.

Vi körde först jokkmokks vägen upp till Vidsel. Där svängde vi över till andra sidan av Älven, förbi Manjärv och vidare till Vissträsk. Sen Arvidsjaurs vägen hem.

// I Vissträsk väntande på folk som tappade lite på de spontana brunstiga fartlekarna som stefan kallade dom.

riktigt blandat pass med både en hel del ryck och klung körning. Så slutade på 2:29, distansen blev 73.6 km. Så var lite hungrig när jag kom tillbaka. Snabbt till affären och köpa något att äta.

Riktigt kanonväder gjorde passet allt annat än sämre. Tack alla för ett bra pass, gör gärna om det !

Lånade bilderna från --> lindback.se

Första Quadruple backflipen på skidor..

Saxat från tuben:
The First Ever Quadruple Backflip On skis done by Steve Corbett, April 13th 1975, declined by guinness world record book due to the danger of the stunt. The quality and colors are faded due to the fact it was shot in 1975 and the film sat in a box for 30 years

Stay Awake

Vad har hänt den 24 maj

Ska man säga? Kändes som att det blev en tidig morgon 08:30. Men väl uppe så piggnade jag till, frukost i vanlig ordning. dvs fil /yoghurt med flingor.

Kändes tungt när jag hörde att det stod A3 löpning på schemat. Funderade länge på att ställa in, men tog och bestämde mig för att köra.

Dock var det väldigt dålig uppslutning kring dagens pass. Slutade med att det var jag, Julius och Carro som körde A3. Dock körde Carro egna intervaller, då mitt och Julius tempo går lite för fort.

Vi värmde upp till åsen, och planen var att köra 0.5-1-2-3-4-3-2-1-0.5 minuter intervaller med 50% utav föregående intervallen som vila mellan.

Var jobbigt och springa längre och längre. Men otroligt skönt när tiden minskade!

Solen lyste och det var väll ett ganska optimalt A3 väder. Kroppen var ganska pigg, blev jag som fick "dra" alla intervaller.

Efteråt var vi både rätt nöjda, ett bra pass som tog bra. Fast man hade ork att ha lektion efter.

Om man summerar: Bra pass, fint väder, inte så mycket ont i benen, givande för "höst OL säsongen", måste lägga in några fler liknande pass.

yesterday

Senare på eftermiddan så var det 1500 meter löpning aka tränarutmaningen. Var jag, Zacke, Petra och Carro.

Bilder och snabba resultat finns här ---> Tränarutmaningen

Efter detta var det utomhus middag och "blindtest". 7 st med ögonbindlar skulle lista vilka 7 personer som var i "rutan" där man fick leta. Kan ju säga att om man tappar ett sinne så är det väldigt svårt.

(bildfråga: vem är i flaggstången?)

Riktigt kul kväll !!

En 7D klarar mycket stryk..

Slipstream

OL träning på Asplövberg, cykling dit som uppvärmning.

2 slingor och 2 kontroll plock banor till och från samlings punkten.

Hade både riktiga kanonsträckor, samt några klantbommar (stod aldrig stilla längre än 20 sekunder, drog snett, men som tur var det inga stora saker). Ibland lite svårt att se den blåa snitseln som satt ute. Körde på i ett högt tempo men lite under tävlings fart. Vill komma in i ett bra flow innan man ökar farten. Blev totalt 61 minuter A2+ - A3.

Skulle ju självklart cykla hem. Skönt med medvind hem, men när det börja gå upp mot 40 km/h så är det fartvinden som känns. I sista nedförsbacken mot Älvsbyn så kommer en lastbil med en skogsmaskin samt en barrack. Så var ju bara att lägga sig bakom och följa med.

Låg i stabila 55 km/h utan att behöva trampa för livet. Klev av ungefär 10 km efter nystrands korsningen (på jokkmokks sidan). Hade då cyklat i ca 22 minuter, och hade kommit 26 km.

Sen efter jag hade tappat lastbilen i en rejäll slakmota. Så var det ju bara att vända. och sjävklart var det ju motvind hem... Inte lite vind heller, bara bita ihop och cykla. Slutade på 60 minuter och 38.5 km.

Avslutat operativsystem idag. så har inte så många kurser kvar nu (y).

Staktest VT 2012

Då har man avklarat ännu ett rull/ staktest. Det blev premiär på rullskidorna, kan ju lätt säga att det var väldigt ovant. Man är tvungen att lyfta skidorna mer.

Samma vanliga visa att man är tvungen att ta sig den tråkiga 90 vägen upp till Bränbergsvägen. Bara att gilla läget, finns inte så många andra alternativ..

Stakning: Öppnade rätt hårt, men tyckte att jag behöll trycket hela vägen. Vet inte om jag saknar frekvensen eller styrka.

Slutade på tiden 7:02. Osett om detta är en bättre eller sämre tid en PB tiden.
Benskate: Om man redan börjar känna sig stum vid 80 skylten är det ett dåligt tecken.. Väl uppe på platten fick jag till ett bra tryck. Fortsatte mata även då benen ville inte packa ihop.

Tid 7:06 (ska man åka lite fort på stakning och benskate?) Detta var en rejällt sämre tid än PB som ligger på 6:28*(väldigt osäker på sekunderna).

Summering: Känns som att jag har bibehållit styrkan i benen. Kanske utvecklats lite på stakdelen. kommer en lite större analys när jag fått tiderna från de tidigare testerna.

En till blogg att följa!

Lite nytänkande blogg som visar hur man kan använda de tekniska hjälpmedel för att skapa bra filmer och bilder. Kanske mer på en proffs nivå. Dock kul att se hur mycket för och efterarbete som krävs!

Då rullar jag på

Dagen!

1: riktigt stekigt väder, blev att sitta och steka BÖ. Samt lite barfota fotboll på den gröna gräsmattan.

2: har haft 1 lektion och jobbat vidare med programeringsbara kretsar.

3: Varit ute på en bra och skönt mtb pass med Boman och Larson. Tyvärr fick Larson vända tillbaka efter 10 minuter då hans växelöra pajjade.. Tråkigt, men jag och Boman rullade vidare, märks att det är tuffare att hålla jämn fart på mtb än på racern.

4: insett att det är staktest aka rulltest imorgon. och jag som inte ens har stått på rullskidor sen vintern.. Tror inte det kommer att vara så stor nackdel. Bara att ge järnet från start !

5: Köpt pump som man kan ha med sig på racer passen till sommarn. 9.9cm lång och väger 56 gram. Så den kommer vara behändlig att ha med sig. Då den ändå kan leverera upp till 100 psi / 7 bar.

6: Blir filmkväll nu med Man on fire (2004)

Kanske bra att man slutade i tid

Nosebutter dub 10 !!!

Dagens vill ha

Vad skulle egentligen hände om man hade lite för mycket pengar på kontot? Kanske att man hade haft en sånhär cykel ståendes på rummet.

Så dagens vill ha är Canyon nya Nerve modell i kolfiber. Samt utrustad med Fox's nya dämpare (med någon special metall på innerbenen (som ska minska friktionen vid komprimering))

Skulle ju tro att det sitter ett fullt XTR trail på cykeln. vikten ligger på ca 12.5 kg!

Det är ju inte det att jag skulle bli en mycket bättre cyklist genom att ha de värsta komponeterna. Hade dock varit j*vligt kul att få prova en topklass cykel och känna hur stor skillnaden är!

Tlött

Johej, dagens träning bestod av att jag först cyklade (mtb) ut till bergnäset aka gunnars hus. Vi ska inte prata om vilken motvind det var, speciellt på bergnäsbron..

Väl där drog vi ut till Gäddvik för att provspringa H21 medeldistans bana som de ska ha nästa lördag eller söndag.

Körde en seriös start utan att titta på kartan (självklart kollade vi på kartan sen). Vi skulle köra lagom hård fart men aldrig nära syra tröskeln.

Fick bra kontakt med kartan, men tempot skruvades upp allt eftersom. Eller så var det jag som började blir trött. hur som helst sprang vi nästan hela banan, hoppade över de 2 ointressanta slutsträckorna.

I allmänhet var kartan bra, men diskutabel på vissa punkter vad dom har tagit med och inte. Sen har ju någon passat på att blöta ner skog och mark rejällt. Detta resulterade i att skorna var nästan blöta från start.

Kan ju tyvärr inte lägga upp en karta som folk ska tävla på nästa helg...

Drog sen ut på ett MTB pass på bergnäsheden och F21. Blev mycket stigar och stök. Kanske kändes värre en var det var pga att det var mtb premiär.

Var ute 2.30 efter löpningen. + 30 minuter till gunnar och ut till träningen samt 34 min A3 och 10 min A1 löpning. Så ligger just nu lite lågt i näringsnivå, men det fixar middagen!

om man inte har råd med bensin..

Löptur

Hade tankar på ett dra en dubbel vila igår.. Fast tog mitt lilla förnuft till fånga och drog ut en sväng.

Sprang i avslapnad A2. dvs jag sprang rätt fort, men med mycket kontroll. Blev hela 25 minuters träning, klockan hade hunnit bli rätt mycket innan jag kom iväg. Kan dock inte klaga på kvälls solen som är här uppe, när väl sommaren infinner sig på dessa nordliga bredgrader.

Lite magic

Mt. Kanis vol 2

Skidhistoria

Onsdagens andra pass blev skidor! Joo ni läser rätt, skidor den 16:e maj på naturlig snö i Älvsbyn. Detta på ett av bergen som ligger vid byn, vid namn Storkanis. Detta är enligt Coach S ett nytt rekord!

Då Coach D tillsammans med Viktor drog upp det gamla spåret som går där. ca 2.5* km.

Så jag, Julius, Emma, Adrian och Pernilla for upp för att testa om det fanns nog mycket spår kvar. Det fanns faktiskt det :)

Stavfästet var däremot begränsat då snön var dyngsur. inte ens skidotrugorna hade något att komma med..

Som ni ser finns det gott om snö. Detta försöker jag märka ut genom att använda mina stavar som måttstock. Lägg också märket till Julius som kör jibber style med korta stavar !

Vi fick ihop 55 minuter skidåkning* det blev den totala tiden vi var ute. Men vi stod sällan stilla, utan vi åkte så gott det gick hela tiden. Distansen blev otroliga 5.8 km

Det såg tyvärr ut på detta viset ibland, men det vara "bara" just där..

Om det går ska jag köra några varv på måndag också !!

Cykel cykel

Godagens trogna läsare. Kanske märkt att inlägget kommit både i takt och otakt, för det mesta i otakt just nu.. Detta kan till stor del bero på att min projektarbete blev klart idag, och detta har tagit min "dyrbara" blogg tid.

Efter att ha haft samtal med min handledare och lämnat in rapporten och filmen. Och på tal om filmen så kommer den upp på nätet nästa vecka. Så tålamod får ni ha ett tag till.

Sen skulle jag ut och cykla ur musklerna lite, då tisdagens träning hade tagit rätt bra. Särskillt fotbollen då man inte alls är van vid den.

For ut mot Sikfors. och vädret var ju på topp. Så trampade på i motvinden för att sen kunna vända hem i skön medvind. Trampade vidare. klockan blev 25 minuter men ett tag till, går ju fortare tillbaka. 28, 30, 35. Jag är ju snart i Sikfors och då kan jag cykla andra sidan hem.

Klockan är 48 när jag cyklar över älven. Sen ligger man stabilt i 30-32 km/h på tillbaka vägen. Passet slutar på tiden 1:31 och distansen 43 km.

Är väll nu officiellt medlem i Nybyns cykel klubb. Har införskaffat deras klubbdräkt och medlem avgiften ska in nu. Så sen är det bara kötta på med cyklandet i sommar ! : )

Ke's bild!

En lite ovanlig tisdag!

Dagen hade planerats att det skulle vara A1 cykling på förmiddan och sen fotbolls match mot skol IF efter lunch.

Var jag, Ke, Vb och Mb som for ut på racer cyklarna. Blev redan små impulser från start, vi hetsade varandra rätt bra under hela passet. (Har tyvärr inte fått tag på några bilder från något cykelpass än så länge...)

Mot slutet av passet när man svänger in vänster mot byn om man kommer från nystrand så kom en pickup med och körde om mig. Så la mig bakom i vindsuget och chillade på hela vägen in till byn i ca 45 km/h. Sen ut från shell rondellen stämplade han fullt och då fick jag släppa!

Fotboll? Har jag gått och blivit sjuk? Det kan man undra med min sköra kropp. Gick bättra än förväntat, så spelade i stort sett hela matchen. Några rejälla närkontakter som jag vann (viktigt). Annars gjorde jag en assist och behöll ett lugn i spelet.

Vi hade press större delen av matchen som slutar 2-2. ett resultat som verkligen inte speglar hur det var ute på planen!

(Petra och Agnes bilder)

Dagens slutade ju inte där. Vi packade ihop en buss efter middan och for till Pite för lite orientering. Var PIF som hade klubb träning som vi passade på att delta i.

Blev en 5.9 km bana som jag joggade runt A2 fart. Försökte få in ett flyt att läsa på saker som jag igentligen inte läser på. Allt för att få mer träning jämfört med om jag skulle sprungit som jag alltid gör. Tiden 34 minuter på tallhed är ju inget att hänga i granen. Men en boomtid på totalt 10 sekunder är däremot bättre.

Mitt första 3000 m lopp

Vädret lyckades klarna upp och det slutade regna innan vi startade. Så rätt fuktigt i luften, banan lite blöt och blåste på kortsidorna.

Kände mig pigg på uppvärmningen, töjde musklerna väldigt lite innna start.

Kom iväg bra i starten. tyckte inte att jag öppnade så hårt men jag fick en lucka direkt.. Så sprang ändå rätt avslappnat första kilometern på 3.00.

Tyvärr var detta ett lite högt tempo, så tappade fart på 2:a och 3:e km. Låg precis på gränsen hela loppet, och min serie slutade 3:00, 3:24, 3:19!

Slutsats utav detta är att jag öppnade lite hårt. Springer ganska fort och avslappnat, saknar dock lite löpvana. Kommer att kunna förbättra tiden till nästa gång. Måste träna mer intervaller.

3000 m Älvåkra 15/5 2012-05-14

7. Anna Hansson  12,40

8 Petra Holmbom  12,46

9 Pernilla Larsson  13,40

//Såg inte ut så här igår...

Mini bmx

ps: Musikvalet= &?%*#"

Projektarbete

Synd att man har varit så upptagen med projektarbetet att man inte har tid att skriva på denna sida.. Skönt att det snart är över, för på onsdag ska allt vara inne. jag har redigerat ca 4 minuter just nu, planen är väll att göra 4-5 minuter till.

Filmningen på Kanis igår gick ganska bra, slaskigt nå ****** La både ner några krasher och fins flips på film. Allt hets om en dubbel blev det ingenting av! Hade dock blivit en rejäll banger till filmen.

Sitter och väntar på att gårdagens material ska lyckas laddas in på iMovie. Så får lite tid över att fundera på meningen med livet.

Igår slutade det med att for ut och cyklade. Första passet i Nybyn tröjan, bara inse att man snart är medlem där. Jag och Alm ska bara ta och betala in medlems avgiften sen är det klart. Körde ut mot högheden och vägen som går till Lill pite. Den är inte optimal att cykla på, men det skulle ha goda möjligheter att bli en bra cykel och rullskids väg.

Sitter och kollar ut genom fönstret och det verkar vara ett "roligt" väder att springa 3000 meter i kl 15:30! Har inget riktigt mål just nu, har inte det intrevall träning som behövs för att kunna springa ner mot 3:00 per km. Under 9.30 hoppas jag på idag!

Dagen så långt

Idag blev det tyvärr en sovmorgon, kanske var bra för kroppen. Kom dock inte upp ur sängen förän vid 11 tiden.

Frukost fil/ yoghurt (samma sak) med flingor och musli.

Efter att ha skirvit lite mer på projektraporten (som nu är klar och landade på ca 2100 ord) Så bar det av på ett tränings pass. Löpning och första riktiga passet i mina nya orienteirngs skor.

Modell VJ sticky!

Blev 40 minuter varierande terräng. Skog, stig, grus och asfalt.

+ Passade min fot väldigt bra, särskillt i hälen.
+ Kändes som en väldigt allround sko som funkar bra på asfalten, då jag inte stördes alls av de mjuka gummidobbarna.
+ Relativt lätt sko, inga känsla än om hur bra de gör sig av med vatten.

- Kanske lite smal i mitten, kanske går ut sig med fler timmar i skorna.
- dyr?!*

*Beror ju helt på om man ska jämföra med att köpa från England eller USA. Fast tror inte denna modellen går att få tag på där..

Imorgon ryktas det om att jag ska fara till byn för att filma lite mer till filmen. Så det kommer bli nice, om alla är taggade!

Från förra filmningen!

Midnight Run

Sprintcup del2

I tisdags var det andra deltävlingen i årets sprint cup som gammelstan arrangerar. Så efter 10-mila så var jag ju inte alls återställd.

Fast man ställde sig på startlinjen ändå, 16 minuter är ju bara att kötta. Tyvärr nästan bara löpning, orienterings momentet var välj det bästa/ lätta vägvalet och spring. Då det inte fanns några svårigheter längs vägvalen heller så kunde man bara ligga och mata.

Tyvärr saknades farten, så slutade på en delad 6:e plats. ca 50 sekunder efter Jonas som tog sin andra raka seger (även om vi kom delad på första)

Bilden blev inte den bästa..

Sprintcup del 3

Igår gick då sista deltävlingen. Nu kände jag mig mer på tå, kroppen var i storts sett återställd nu. kan inte klaga på magen detta lopp.

Startade dock väldigt sent då dom hade bestämt sig för att ha 2 minuters start mellanrum.. på sprint! Så de första startade 18.30, medan jag startade 19.32.. Bara ta det lugnt och vänta ut tiden.

Värmde upp i vanlig ordning. Var två rejäla löpsträckor i början, vann båda så farten fanns med rätt bra där. Öppnade kanske lite hårt, men fick ett litet försprång som åts sakta men säkert upp av de andra. Höll ihop loppet bra.

Både banan och området var mycket bättre. mer teknisk orientering som man vill ha på sprint. Gjorde inga bommar, skulle vilja att de hade klippt sträcken och ringarna för ibland var dom mycket ivägen för viktiga detaljer på kartan.

Blev att cykla ur benen lite när man kom tillbaka till byn, för vi drog direkt när jag gått i mål och prisutdelningen var klar.

Döende ?

Man skulle nästan kunna trott det i söndags morse.. Kroppen vägrade att acceptera någon form av kost, vara sig flytande eller fast.

Detta resulterade i ett viktdropp på 3 kg på 36 h. Vad som orsakade detta är ännu och förblir osett. Har i alla fall börjat äta fullt ut igen, dock är magen lite upp och ner fortfarande.

10-mila i Linköping blev en mindre lyckad resa för min del. Både pga magen och att knät i klarade mer än 40 A3 skogslöpning (för tillfället).

Så mentalt jobbig resa att åka ca 13 h bil (enkel väg..) Mitt orienterande i sig funkade rätt bra. Började komma tillbaka till kartfokuset som behövs för ol.

Vårat lag blev tyvärr utan resultat då jag inte kunde fullfölja min 3:e sträcka. Tur att de andra sprang bra och fick en bra träning. Särskillt Larson som startade som 309:a och växlade som på 70:e* plats.

Annars är det sprint cup i Luleå i eftermiddag. Får se hur den går, ska lägga upp en karta med Gps rutt denna gång!

Passade på att rasta cykeln lite, blev broarna runt för att känna om kroppen snart är återställd. Saknar fortfarande lite vikt. Men det tar nog ett par dagar till innan man fyllt på alla reserver!

Real skiFi Ep.6

Real Skifi Episode 6 - Freeride

Sprintcup del 1

Igår gick första deltävlingen av 3 i årets sprintcup. Som kör som försäsongs tävlingar här uppe i norr, där snön ligger kvar i skogarna.

Tyckte att min löpning stämde bra. märks dock fortfarande att man sakanar lite löpträning för att vara på topp. Orienterings tekniken var också lite rostig, fast efter ett par kontroller så fick jag in flytet.

Avlsutade loppet bra genom att ta in 6 sekunder på Larson på de 3 sista sträckorna. Detta gjorde att vi slutade på samma sekund. Så delad vinst på tävlingsprämieren kan man inte klaga på.

Splits: Sprint H21

Tycker att färgen på vägar och cykelvägar är lite klen. Skulle viljat få dem lite tydligare.
(Kanske inte syns på denna bild, men det är min egna uppfattning)