King and the Killa

I´m BACK!!!!

Skönt att få vara inne på bloggen igen. Då jag har haft ett ofrivilligt avbrott. Då jag tänkte byta vilken mail bloggen var registrerade på fel mail.
Detta resluterade i att jag blev utsparkad från bloggen och kunde varken logga in med den nya eller gamla mailen...

jaja, ska ge f*n i och ändra den nu. Så kan jag börja om att blogga nu : )

så sant

BBR långdistans

Uppdaterar ikapp lite nu.

Igår stod det löpning på schemat, så på med OL skorna och ut i skogen. Så jag och Alm drog iväg upp på ormberget och vidare ut mot hertsöträsk. blev totalt 2 h, är väll lite tidkåt så anpassar rundorna så att dom ska bli ganska precis 2 timmar.

Vi tog CTF:en. Men vars är ni då gubbar?

Discomyr? vad är det för något, ett ord jag fick lära mig när vi bestämde oss för att springa genom myren som var ca 500 meter lång. Myren svajade rätt bra när man sprang, och där av uttrycket discomyr.

Vissa är ju lite för tunga för att springa i myrar... Skämt åsido, myren var väldigt tunn på vissa ställen. När den var det så gick man igenom!

Gjorde även något man inte ska göra. Jag hoppade i vattnet med pulsklockan.. GÖR INTE DET, hade egentligen tur att den klarar sig nu. Efter passet kom det ut vatten när jag tryckte på start/ stop och lap. Så in i ugnen och sen har den fått hänga hela natten.

Nu när jag provade starta den idag så var allt frid och fröjd. Kanske att den kommer ha en aningen sämre batteritid. Kan nog leva med det, och till nästa gång ta av mig klockan först!

Karta Bälingeberget 12 Juni

12 Juni

Blev 2 pass denna dag också. Först ett RK pass med Andreas som för övrigt fyllde år också.

Så blev 2 h stakning med några bra försök på att åka en teknisk diagonal i backarna. Åkte kronan, hertsön, Svartöstan, stan, NLV, orm och hem.

Drog även ett bål pass efter rullskidorna. Där blev det plankan, crunch, armhävningar, rygglyft. Blev ca 2*25(30 på vissa övningar). Tog ju rätt bra pga stakningen.

Filmade även lite med mammas kompakt kamera (självklart digital). Dock har jag lite problem med formatet, ska försöka lösa det så jag kan lägga upp det här. För klippen innehåller en videoblogg, ett crib avsnitt, samt en instruktionsvideo till hur man får magrutor.

Blev hem och äta innan man for ut till Örarna för att fira en som fyllde 50 år. Så lite smörgåstårta och glass med jordgubbar satt inte fel.

For sen hem och bytte om till OL kläder och for till:

"Bälingebergets Naturreservat"

Var teknik slinga som stod på schemat. Ska fixa karta snart! Tyckte jag kom in i kartan rätt bra. Gjorde en miss då jag läste fel, där kartan var fel, och kontrollen satt fel. Så la det bakom mig och fortsatte orientera i ett bra flyt. Pulsen var ungefär låg A3 puls hela vägen.

Nedskärd, förbättrad = mer action!

Sådär små skönt bmx klipp

11 Juni

Tyvärr spenderades det för mycket tid i sängen på morgonen. Så upp strax efter 11 och då har ju nästan halva dagen gått..

Planen var väll egentligen klassiska rullskidor. Blev dock övertalad av Alm att cykla racer istället. Då kom det ju upp ett annat problem, inga cykelskor pga att dom glömde jag i byn.. Så på med plattforms pedalerna och ut och mata.

Cykla ut mot örarna vidare ut mot brändön och vidare tills "världens ände". Hade trott att det skulle se anorlunda ut, men fin sandstrand och solsken då ska man inte klaga.

Obligatoriska cykellyftet, samt Thumbs up!

Blev lugna 1.50 med snitt fart på ca 27 km/h.

Efter att ha fått i sig lite mat och jobbat utomhus på renoveringen/ ombyggnaden av altanen så bar det ut på dagens andra pass.

Kände att det var dags att damma av skate rullisarna. Så bytte trugor på Komperdell stavarna, sen ut och åka.

Körde Porsön, Björsbyn, sinken, Bensbyn (chillade runt i bensbyn), sinken, Ormberget, Björx och lite svängar upp och ner här också.

Blev 1.25 i rätt hård A1. Tror att jag låg på A2 puls rätt mycket ibland. Kände mig pigg fast ovan att köra skate!

Till middag blev det våfflor med sylt och grädde, så kunde verkligen inte klaga : )

Kanske dags att byta vägar mot dirten!

Skidlinjen sjunger Fix You

Uppdatering av Idealen

Har ledsnat på växlarna på HT, så satsar på att göra den fin under sommaren. Ska försöka hitta beggade och bra komponenter och uppgradera cykeln.

Såhär ser cykeln nästan ut nu. Annan gaffel (Marzocchi) och däck (continental bredd 2.3).

Planen för tillfället är att byta: vevarmar, bromsar, växlar, kasset, kedja, sadelstople och styre.

Ska köra 1/9. dvs att jag kör ett drev fram och 9 bak. För tillfället, sitter original vevarna (tunga) med plattforms pedaler. Samt 8 delars kasset bak. Detta löser jag med att sätta dit 9 dels kasseten (tror det är en LX) jag bytte ut från fullgunget i höstas. Samt stoppar dit XT bakväxeln som jag också bytte, så Alivio växeln hamnar på hyllan.

Tack till Julius som lät mig överta hans eggbeaters. Så nu ska det bara köras med cykelskor till sommarn.

Cykeln står nedstrippad och troligen komme jag måla om den ännu en gång.. Väntar på ett verktyg så jag kan byta ut vevarmarna. Detta beställde jag från UK, dock sjukt att man får grattis frakt till Sverige. Klagar verkligen inte.

Uppdateringar kommer väll komma med jämna mellanrum då jag inte har något vettigt för mig i sommar förutom en massa saker som ska göras här hemma. Självklart ska ju träna också !!

Bra liggfaktor hos Silja Line

aftonbladet.se

Crankworx

det som varit

Har varit väldigt mycket afk senaste tiden (away from keyboard, data slang).

Vad har man lyckats göra under 4 dagar som man inte har uppdaterat här?

Tisdag = Bal i Piteå, ute på havsbadet. Kul kväll, alltid speciellt att klä på sig kostymen och gå på röda mattan. Hade äran att eskortera Jossan. Vårat tema/ färg var rosa, dock hade jag väldigt kort tid på mig att hitta något som matchade.

Tränade 55 minuter gym, mest grundläggande. För att komma igång med styrketräningen under sommarlovet. Samt A1 RK (rullskidor klassiskt) 1.28.

Maten på balen var bra, köttet var riktigt bra tillsammans med bra bea sås. Bra efterrätt. "bra" live musik, men inget som man dansar till. (om du inte kör, in och veva och hoppa så mycket det går taktiken..)

Onsdag = Sveriges national dag. Passade på att ta en välförtjänt sovmorgon. Blev 2 "3" pass. Först A1 löpningen med Micke i 40 minuter. Sen ännu mer löpning A1 med Alm i 28 min, sen gym på det. bänk, frivändningar, mage, rygg, chins och dips.

Lyckas även under detta pass skära mig i fingrer på ett ventilerings rör i taket...

Sparkade också ut 4:orna genom att anordna en massa tävlingar åt dom. För att kröna årgångens Biff och Bitch.

Sen så var det ju såhär resten av kvällen!

Torsdag. Vaknade till strålande solsken, perfekt för ett A1 landsvägs pass. Sagt och gjort, snabb frukost sen ut på cykeln. Börjar bli stora gråa moln på himlen, det kommer inte regna tänker jag och drar iväg.

Efter 10 minuter, det droppar nog lite. 12 min, nu regnar det. 14 min, nu öser börjar det ner..... Vände cykeln direkt och trampade fort hem. Ett misslyckande!

Efter lunch drog istället jag och Julius på ett planerat mtb långpass. Tyvärr knäcker julius sin sadel efter 1.20. Så vi kör inte så långt som vi tänkte. Ville pröva en stig som vi hittade på eniro. Den var tyvärr inte så cykelvänlig, jag tyckte dock det var väldigt roligt och tekiniskt.

Blev stabila 2.30. Hade gärna cyklat 1-2 h till.

hade avslutnings middag på skolan för dom som skulle ta studenten idag. Drog lite tidigare, för hade klubbträning med nybyn.

Vi blev en klen skara på 6 personer, vi körde lite hetsryck för att folket ville få lite fart på benen till helgens tävling Rödbergsloppet (Funderar själv på att ställa upp).

Tyvärr så börjad det ösa ner på oss efter 1.10. Och då var vi nästan längst bort på 2:a delen. Då vi körde lillträsk först och skulle ta broarna runt sen.

Var bara trycka på för att komma hem fort och behålla värmen. Så dyngsur iskall efter 1.48 så hoppar jag direkt in i duschen efter en snabb stripp på kläderna.

Blev att köpa bullar och 5.56 på shell för att smörja upp cykeln.

Idag, tog man studenten (y). Dock ett år kvar på gymnasiet, skriver mer om det imorgon!

Backtest VT 12

Då har man gjort bort det beryktade löptestet uppför storkanis. Tror att man hyser för stor respekt åt testet, att man spänner sig omedvetet innan.

Jag och Källgård tog cykeln till Kanis (slalombacken) sen joggade vi sista biten. Uppvärmningen fungerar alltid bra vet vad jag ska göra.

När jag startade jag jag mig väldigt pigg, denna känsla försvann rätt fort... För efter ca 45 sekunders löpning, började jag känna av baksida lår. Redan då visste jag att det skulle bli en jobbig resa.

La mig på stabila 180 puls, nästan hela vägen. Gjorde en spurt för att tjäna några sekunder till. Slutade på tiden 10:33. Julius vann på 10:32 så en ynka sekund var jag efter. Dock riktigt bra sprunget av Julius som slog PB med 8 sek.

Själv var jag 21 skunder från PB. Ska inte skylla på Lule trippeln att jag sprang dåligt. Men tävlingarna tog bra, och gjorde ett eget val att springa idag istället för imorgon.

Denna historia slutar inte här, för både jag och Julius kände att vi ville uppför backen en gång till. Så vi åkte bil ner, joggade ur musklerna lite sen körde vi igen.

Denna gång sprang jag mer avslappnat. Inte alls lika stum, tror man spänner sig lite. Gjorde en rätt "lugn" tid på 11:16.

Stoppade klockan mellan klättringarna.

Magnus Betner

LÅ trippeln

I helgen har det avgjorts 3 orienterings tävlingar i närheten av Luleå.

I Fredags avgjordes en sprint ute på Arcus camping område. Har inte riktigt hittat löpformen helt, kanske att man jobbat i skogen tis, ons, tors.

Splits: Sprint WinSplits

Om man kollar sträcktiderna leder jag väldigt länge. Har ett bra och jämt tempo hela vägen. Dock så är jag lite snabb med kompassen och riktningen ut från en kontroll på slutet. Vilket leder till att jag lägger bort 20 sek, och Larson kan vinna med 7 sekunder vid målet..

Dock var det lite för många branta vinklar på banan, tycker detta ska undvikas av flera anledningar!

Lördag: Långdistans, öppnade rätt hårt och fick kontrollerna bra i början. Var ikapp Larson efter 5 minuters löpning och han startade 2 minuter före.

Gjorde bra vägval på långsträckorna. Men tappade all ork efter halva banan... Då var det "tur" att jag kunde springa på Larsons rygg och slappna av lite i kartläsningen.

Splits: Lång WinSplits

Tiderna är lite "fucked up" av någon oförklarlig anledning. Men sluttiderna stämmer !

Söndag aka idag: Idag kändes benen piggare från start. Fick en bra start, men gjorde 2 små svängar till 1a och 2a kontrollen. Gissar att jag tappade max 20-30 sekunder på de "misstagen".

Annars var det nästan ett prickfritt lopp. Fick kontrollerna bra och kartan stämde överrens där jag sprang. Lärde mig att kartan var lite grovt ritat från söndagen.

Splits: Medel WinSplits

Slutsats är att jag har kommit tillbaka i ett bra OL "flow". Behöver dock nöta ännu mer karta om någon topp placering på JSM ska vara möjlig !